Брой 10
10 юни 2014
Дойде време за десети брой на Бюлетин за рибата. В него отново ви представяме информация за актуални теми, еврофондовете, срещи, мероприятия и събития в бранша от изминалите 30 дни. Основен акцент е предложението на Европейската комисия от 1.01.2015 г. да се забрани улова на риба с всякакъв вид плаващи мрежи във водите на ЕС. От българска страна е подготвено становище с искане за частична или пълна отмяна на ограничението у нас. Повече подробности ще намерите по-долу.
СЪДЪРЖАНИЕ на Брой 10:
Комитет за наблюдение на ОПРСР
Забраняват улова на риба с плаващи мрежи
Веслоносът
Публикувано законодателство на ЕС през май 2014 г.
Регионален консултативен съвет за Черно море
Шеста национална кръгла маса на СХП
Реклама
Комитет за наблюдение на ОПРСР
Малко над 37 % са изплатените средства по Оперативна програма за развитие на сектор рибарство 2007-2013/ОПРСР/ към 31 май 2014 г. Това стана ясно по време на тринадесетото редовно заседание на Комитета по наблюдение на ОПРСР проведено на 04.06.2014 г. в София.
В работната среща участие от страна на бизнеса взеха д-р Й. Господинов - Изп. Директор на БГ ФИШ, г-н Русинов член на Управителния съвет на БГ ФИШ, г-н П. Василев член на Управителния съвет на БГ ФИШ, д-р Тачо Пашов – Председател на НАР Ст. Загора, Н. Колаксъзов – Председател на НАРИБА Пловдив, г-н М. Димитров - Черноморски изгрев Варна. Срещата бе ръководена от Зам. - министърът на земеделието и храните д-р инж. Валентина Маринова. Гости и партньори на форума бяха г-н Франгискос Николиан и г–н Кристиан Бадиу от ГД „Морски въпроси и рибарство“ към Европейската комисия. Според представения от Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/ план за действие за ускоряване на изпълнението на Програмата се предвижда прекратяване на практиката за сключване на анекси за удължаване на сроковете за изпълнение на договорите. Заложени са параметри за съкращаване на сроковете за разплащане на проекти в рамките на два месеца. Удължава се и срокът за договаряне до месец юни 2014 г. на мерки 2.1, 2.6, 3.3 и 3.5. До месец септември 2014 г. ще се удължи срокът за договаряне по мярка 4.1, а по мярка 5.1 – до края на 2014 г.
От отчетите, предоставените таблици и проведените дебати стана ясно, че поредните загуби на евро средства за 2013 г. са в размер на близо 4,5 мил. евро, а възможните загуби на средства през 2014 г. ще бъдад над 10 мил. Не е изключено загубите за 2014 т. да надминат 20 мил. лева.
Поредната новина в твърдението на ИАРА беше, че администрацията прави всичко възможно институцията по контрол на риболова и управление на програмата да стане скоро и разплащателна агенция на средствата от Европейския фонд по рибарство /ЕФР/ с довода, че ще се скъси времето за обслужване на бенефициенти.
На въпрос от страна на бизнеса за финансовите корекции наложени от Изпълнителния директор на ИАРА на вече изпълнени или договорирани проекти, отговор не бе даден. Асоциация БГ ФИШ не пропусна публично да отбележи, че Местните инициативни рибарски групи /МИРГ/ се справят много добре и до края на програмния период значително ще повишат усвояването на средствата за настоящия програмен период. В крайна сметка Комитета гласува, ре локация на средства от мярка в марка, както и от ос в ос, за да се осигурят средства за осите с голям интерес.
Решение на Съвета от 8 май 2014 година относно позицията, която да бъде приета от името на Европейския съюз в Международната морска организация по време на 93-тата сесия на Комитета по морска безопасност, във връзка с приемане на измененията на правила SOLAS II-1/29, II-2/3, 2/9.7, 2/13.4, 2/18, III/20, Кодекса за спасителните средства и Кодекса за подобрената програма за преглед за 2011 година.
- Изпълнителният комитет на съвета да се състои от 10 човека, по петима представители за всяка страна. Три от петте места трябва да бъдат в полза на риболовния бранш, а останалите две за други заинтересовани страни.
- Президентът на съвета да бъде избиран с 3 годишен мандат.
- В Общото събрание да могат да вземат участие всички, които отговарят на определени принципи и условия, които ще са заложени в устава на РКСЧМ.
- Да се потърси опит от други страни, в които има учредени подобни консултативни съвети.
- По време на следващата среща всяка от двете страни да бъде готова със свое предложение относно:
- седалище на РКСЧМ;
- разпределение на отделните длъжности в структурата му между двете държави;
- устав, около който да се обединят потенциалните членове на Общото събрание;
- критерии за участие в Общото събрание;
- списък с потенциалните бенефициенти.
Съюзът по хранителна промишленост проведе Шеста национална кръгла маса
"Качеството на хранителните продукти – гаранция за успешно представяне на пазара на храни и напитки"
Кръглата маса се проведе на 22 май 2014 г. в зала №3, в Дом на науката и техниката, София, ул. Г. С Раковски № 108
Целта на Кръглата маса бе да се обсъдеят съвременните възможности за производство на висококачествени продукти, задълженията на българските производители за правилното информиране на потребителите, европейските практики за контрол на качеството на храните.
За участие в Кръглата маса бяха поканени експерти от министерства и държавни ведомства, специалисти от научни институти, браншови организации, ръководители на големи фирми, потребителски и работодателски организации, депутати, представители на медии.
Основни тематични направления на дискусията бяха:
- Ролята на компетентните държавни органи за контрола и стимулирането на качественото производство на храни и напитки.
- Специфики на новата регулаторна система на ЕС в сферата на храните.
- Стандартите – гаранция за производство на качествени храни.
- Етикетирането – отговорност към потребителя и начин за увеличаване на продажбите.
- Защитените наименования – защитени географски означения; защитено наименование за произход; храни с традиционно специфичен характер – възможност за по-добра пазарна реализация на продуктите.
- Акредитираните лаборатории – гарант за безопасността на храните.
В кръглата маса от страна на сектор рибарство участие взеха Асоциация на производителите на рибни продукти БГ ФИШ и водещи фирми от бранша.
FLUMEKVIN 10% Прах за перорално приложение Flumekvin 10 % се използва за лечение на акутни хеморагични септицемии (фурункулоза, йерсениоза, вибриоза), хронични и латентни инфекции, причинени от бактерии чувствителни към флумеквин, метафилаксия и лечениена вторични инфекции, причинени от стресови състояния или вируси. Продуктът се прилага като медикаментозен фураж след лекарско предписание в дози: 12 – 20 g/100 kg риба ЗА ПОВЕЧЕ ИНФОРМАЦИЯ ПОСЕТЕТЕ НАШИЯ WEB SITE: |
CHLORAMIN T. Универсален широкоспектърен прахообразен дезинфектант използван с успех в рибопроизводството Активно в-во: Натриев тозилохлорамид 81% Спектър на действие: бактерицидно, 100% вирусоцидно, микобактерицидно, туберкулоцидно, фунгицидно, спороцидно. Chloramin T се използва в следните концентрации: Празни басейни - 500 g/1000 m3 – басейна се оставя празен за 2-3 дни – 0.125 ppm активен Cl2 В присъствие на риби- 200 g/1000 m3 един път на 10 дни за профилактика – 0.05 ppm активен Cl2 ЗА ПОВЕЧЕ ИНФОРМАЦИЯ ПОСЕТЕТЕ НАШИЯ WEB SITE: |
Условията за реклама в Бюлетин за рибата ще намерите на тази страница.